Skomager Regler





Skomager Regler
Skomager kan spilles af to eller flere deltagere spillet starter fra 60 point og derfra ned til 0. For at finde ud af hvem der skal starte, vender en af deltagerne ryggen til tavlen og den der står ved tavlen laver en kolonne til hver deltager, og derefter beder han/hun om deltagernes navne, hvorved det bliver en tilfældig rækkefølge.

Point laves ved at rød bal rammer begge de hvide (4 point) og mindst en bal kommer i eller fra bande. Dette kaldes rødt, eller begge de hvide rammer hinanden (4 point) og i eller fra bande, dette kaldes for blegt. (Hvis ikke der kommer mindst en bal i eller fra bande bliver dette betragtet som DIREKTE + 4 for rødt eller blegt). Hvis man støder en hvid bal i hul giver dette 2 point og ballen bliver lagt på saldopletten i modsatte ende af den anden hvide, hvis den røde bal spærre for saldopletten bliver den hvide først placeret efter der er stødt, og på den saldoplet hvor den skulle havde været placeret selvom den anden hvide nu er på samme halvdel. Kun kegler der er væltet sættes tilbage på pletten, hvis en bal ligger ved pletten i keglefeltet, må keglen kun sættes på pletten hvis den kan gøre det uden at røre ballen. Hvis en bal ruller ind i feltet og ligger klods eller skubber til keglen, må den ikke fjernes eller sættes på plads (heller ikke selv om den står uden for keglefeltet. Dette gælder også, hvis det er en anden kegle der har flyttet den/de kegler). Hver kegle giver 2 point. Hvis den midterste kegle (også kaldt Kongen) vælter alene giver den 6 point (såfremt de andre 4 står på bordet). Max antal plus point der kan laves på et stød er rødt eller blegt + begge hvide i hul plus alle keglerne vælter første gang den hvide går i keglerne. Dette giver 4 point for rødt eller blegt (dog kun en af dem tæller, man får kun point for en del) + 2 point for hver hvide i hul + 16 point for et gennemløb (Dette gælder kun hvis alle kegler væltes af en bal første gang den går i keglerne og den anden bal ligger uden for keglefeltet, hvis den væltes af begge eller anden gang tæller det kun 10 point for alle væltede kegler). Dette giver tilsammen 24 point.


FEJL: Man skal mindst have en fod på gulvet, man må ikke bruge hjælperen (kaldes Jomfruen), og mindst en bal skal have været i bande, (hul tæller som bande). Den bal der forårsager kegler skal have været i bande, hvis det ikke er tilfældet bliver det straffet med 6 minuspoint + det der ellers måtte være lavet. Dette bliver kaldt for DIREKTE, og de point får modstanderne trukket fra deres point.

Hvis en spiller kommer til at strejfe/røre rød bal, så den kun bevæger sig (dvs. ikke nødvendigvis at den ruller) bliver dette betragtet som stødt bal og det giver 6 minus point (minus point bliver kaldt for skæve), eller den røde løber rundt uden at ramme en hvid, kegler, hul.

Hvis en spiller støder og der mangler en eller flere kegler (som ved forglemmelse ikke er rejst på deres plads efter sidste stød) og spilleren, der er ved bordet, ikke opdager det og støder, bliver det betragtet som DIREKTE + 2 skæve pr kegle der måtte mangle + hvad der ellers laves af point.

Max skæve er DIREKTE + et gennemløb + rødt eller blegt + begge hvide baller i hul, dette giver 30 skæve, hvis alle 3 baller går i hul betragtes, det som vundet spil. Støder man en rød ud over bordet uden at den rammer andet, giver det 6 skæve for DIREKTE og 2 minus som bal i hul (8 minus point).

Rammer man en hvid bal først giver det kun 2 skæve. Er det en hvid bal, der stødes ud over bordet giver det 2 skæve + det der ellers måtte være lavet af point. Hvis en spiller kommer til at støde, når det ikke er han/hendes tur, bliver dette straffet som DIREKTE + de point vedkommende måtte have lavet. Derefter får vedkommende lov til at støde igen og rækkefølgen fortsættes derfra. Når der kun er to spillere tilbage, skal der afsluttes med kegler eller modspillerens skæve.

Det er normalt i store turneringer eller efter gensidig aftale der bliver spillet med (Genstødsreglen), at hvis en spiller støder til den røde, og den ikke rammer nogle af de hvide, så får de 6 minus (plus de point der ellers måtte være), og den spiller der så skal til bordet, kan bede den anden spiller selv at spille vider på det oplæg der ligger nu, dette gøres for at undgå, at man vælger at lave et fejlstød for at ligge ballerne dårligere op så man forventer at få flere point fra modspilleren (også kaldt Fedtspil)

Ingen regler uden undtagelser!

Nogle steder spilles der med at rødt tæller for 8!
Nogle steder tæller blegt ikke!
Hvid bal over bod som 2 + point og ikke skæve!

Spørg efter spille stedes lokale regler skulle de ikke spille efter dem jeg har skrevet her

God fornøjelse


Skulle du have spørgsmål eller forslag, så venligst skriv til mig!




                                            Venlig hilsen
                                    Jens Kolling
                                    jko@wdib.dk